Last van chronische rugpijn?

Laat je door ons informeren

iconmonstr-school-15-240

Oorzaken

Als je chronische rugpijn ondervindt kan het de volgende oorzaken hebben: Jarenlang voor de rug belastend werk gedaan, verhoogde werkdruk en stress of het werk, herhaling van episodes van rugklachten.

Of te weinig lichamelijke beweging, vervelend voorval van gebeurtenissen in je directe sociale omgeving, instabiliteit van de rug.

Bekijk video
iconmonstr-accessibility-2-240

Symptomen

Bij chronische lage rugklachten kunnen de volgende symptomen aanwezig zijn: Rugklachten die langer dan 3 maanden aanwezig zijn, pijn in de (onder)rug, uitstralende pijn in het bil.

Of lang zitten of staan verergerd de klachten, emotionele gebeurtenissen verergeren de klachten, verminderde bewegelijkheid van de rug.

Bekijk video
iconmonstr-time-6-240

Behandeling

Je kunt starten met het opvolgen van de tips op deze pagina. Mocht dit niet het geval zijn, is het verstandig om een afspraak te maken met een fysiotherapeut/manueel therapeut.

De fysiotherapeut zal op zoek gaan naar de herstel belemmerende factoren op het gebied van spierspanning, uitvoering van het bewegen van de rug en mobiliteit.
Behandeling kan bestaan uit massage, mobilisaties en/of oefeningen.

De manueeltherapeut zal op zoek gaan naar herstel belemmerende factoren in de functie van de gewrichten.
Behandeling kan bestaan uit manipulaties, mobilisaties en/of oefeningen.

Bekijk video
Wanneer naar de huisarts?

Bekijk de animatie

Heb je al langer dan 3 maanden last van rugklachten?

Heb je al langer dan 3 maanden last van rugklachten? Dan valt het onder de chronische lage rugklachten. Van het totaal aantal rugklachten is 95% niet het gevolg van een ernstige aandoening. Dit geld in de meeste gevallen ook voor chronische rugpijn. Deze klachten kunnen voortkomen vanuit spieren, gewrichten en/of zenuwen.

Bij chronische rugklachten komt de oorzaak meestal vanuit de spieren of gewrichten. Dit ontstaat bijvoorbeeld als gevolg van jarenlang zwaar werk, een herhaling van episodes van rugklachten, te weinig lichamelijke beweging of instabiliteit van de rug. Stress of een vervelend voorval in je directe sociale omgeving kunnen deze klachten verergeren of in stand houden. De klachten die je hierbij kunt ervaren zijn pijn in de rug met eventueel uitstraling naar de bil, verminderde bewegelijkheid van de rug. Lang staan en/of zitten kan de klachten verergeren.

Bekende klachten waarbij de zenuwen voor problemen zorgen zijn een hernia of ischias. Mochten de rugklachten uitstralen naar het been tot voorbij de knie en ervaar je hierbij tintelingen en/of een doof gevoel in het been, dan zou één van die aandoeningen aanwezig kunnen zijn. Bij een hernia drukt een uitstulping van de tussenwervelschijf, of een andere structuur, in de lage rug op een zenuw. Bij Ischias is er uitstralende pijn aanwezig, die niet wordt veroorzaakt vanuit de rug.

Probeer bij deze klachten niet langer dan 1 uur achtereen te zitten gedurende het werk en kantel elke 15 minuten je bekken naar voren of naar achteren. Probeer regelmatig voor geestelijke en lichamelijke ontspanning te zorgen om eventuele stress te verminderen. Ook is het aan te raden om langs een fysiotherapeut of manueel therapeut te gaan. Deze kan je voorzien van adviezen, oefeningen en een gepaste behandeling. Met als doel ervoor te zorgen dat de klachten verminderen.

Facebook

Wat kan je zelf doen?

Tip 1

Blijf niet te lang in dezelfde houding zitten. Verander minstens elke 15 minuten van houding en zit niet langer dan 1 uur achtereen.

Tip 2

Als je klachten hebt blijf dan wel bewegen, ga door met je dagelijkse activiteiten. Verander echter de manier waarop je deze uitvoert indien de dagelijkse activiteiten voor klachten zorgen.

Tip 3

Zorg regelmatig voor geestelijke en lichamelijke ontspanning om eventuele stress te verminderen.

Tip 4

Gebruik pijnstillers om de pijnklachten te verlichten. Overleg hiervoor eerst met de huisarts.

Tip 5

Maak gebruik van warmte, zoals een kruik of een warm bad, om de spieren te laten ontspannen.

Tip 6

Probeer niet te zwaar te gaan tillen en denk er tijdens het tillen om dat je het gewicht dicht bij het lichaam houdt.

Tip 7

Probeer tijdens een lange autorit elk uur te stoppen om een rondje te lopen en even uit te rekken.

Tip 8

Probeer elke week minstens 1 keer te sporten om de rug en de rest van het lichaam sterker te maken.

Tip 9

Bij chronische rugklachten kun je een fysiotherapeut of manueel therapeut om advies en behandeling vragen, om zo de klachten te verminderen.

arjen-hettingaentrip

Arjen Trip

Ik vind het een uitdaging de oorzaak van de klachten te vinden. Samen met de patiënt werk ik dan aan een goede oplossing.

marlon

Marlon Vels

Een persoonlijke benadering is voor mij een belangrijk onderdeel van de fysiotherapeutische begeleiding, ieder mens is uniek!

tjebbe-hettingaentrip

Tjebbe Hettinga

Iedere dag mensen beter kunnen laten functioneren in het dagelijkse leven maakt fysiotherapie voor mij een prachtig vak.